Sunday, January 10, 2016

Listă de lectură :>

Am văzut că multă lume îşi face liste cu ce are de gînd să citească anul ăsta. :) (Nu dau linkuri, pentru că am văzut chiar multicele, am văzut şi anul trecut, cu siguranţă au fost şi înainte, dar nu aveam eu mari tangenţe atunci cu blogurile literare). Doresc să precizez că pentru 2016 cel mai mult şi mai mult îmi doresc să termin facultatea, chestie care înseamnă pregătirea unei teze de bachelor, care cu siguranţă îmi va ocupa cîteva luni de zile.
Cum eu într-un an bun citesc aproximativ 20 de cărţi, e clar din start că lista de mai jos e foarte departe de adevăr, dar am avut nevoie de o selecţie din cele aproape 500 (!!!) de titluri necitite adunate de mine pe goodreads (as in "le am şi nu le-am citit", nu "aş dori să mi le procur cîndva şi să le citesc", că mai am şi la categoria asta cîteva...)
Mai adaug că actualmente am 11 cărţi începute şi mai am unele comandate şi unele pe care vreau să le cumpăr. Ele nu sînt incluse în lista de mai jos.
Audiobook înseamnă că o să încerc să citesc cartea cu ochii :P şi să o şi ascult simultan (am aflat de la o prietenă de existenţa audiobook-urilor pe Spotify, pînă acum căutam (şi de obicei nu căutam deloc) pe youtube), pentru că citesc ceva mai repede cînd aplic treaba asta (dacă am cum) unor cărţi în engleză.
La secţiunea autori, am mai mult de două cărţi de fiecare şi aş fi foarte încîntată dacă aş citi măcar una...
Cam atît deocamdată. Încerc să adaug (linkuri) în engleză la cărţile în germană traduse. (Lista se vrea într-o ordine alfabetică a autorilor, aşa cum i-am găsit pe goodreads.)


Cărţi pe care aş vrea să le citesc destul de repede
1. Open, Andre Agassi check 2018
2. Tante Semra im Leberkaeseland, Lale Akgun check 2019
3. Penelopiada, Margaret Atwood check 2019
4. Speranţa: o tragedie, Shalom Auslander check 2018
5. Pride and Prejudice, Jane Austen (audiobook)
6. Die Eleganz des Igels, Muriel Barbery
7. Jakob der Luegner, Jurek Becker (link)
8. Windows on the World, Frederic Beigbeder check 
9. Copilărie berlineză la 1900, Walter Benjamin check 2019
10. Escapada, Lavinia Branişte check 
11. Die scharfsten Gerichte der tartarischen Kueche, Alina Bronsky (link) check 2018
12. Wir brauchen neue Namen, NoViolet Bulawayo (link) check 2018
13. Herve Guibert, Francois Buot
15. Le proces-verbal, Le Clezio
16. Şotron, Julio Cortazar check 2019
17. Cum se face o teză de licenţă, Umberto Eco
18. Sectanţii, Vasile Ernu
19. Prietena mea genială, Elena Ferrante
20. Toate bufniţele, Filip Florian
21. Everything is Illuminated, Jonathan Safran Foer check
22. Die Katze, die nach Paris reiste, Peter Gethers (link)
23. Lieber jetzt als irgendwann, Lauren Graham (link) check 
24. Bei Hitze ist es wenigstens nicht kalt, Dora Heldt check 
24. Papa, was ist der Islam?check 2019 Tahar Ben Jelloun (link) check pt. Le racisme expliqué à ma fille
25. Three men in a boat, Jerome K. Jerome (audiobook)
26. Pe drum, Jack Kerouac check 2017
27. The History of Love, Nicole Krauss check  2017 (Great House, merge)
28. Das Woerterbuch der Liebenden, David Levithan (link) check 
29. Atonement, Ian McEwan
30. Hendrik de Mol şi Planeta de Aur, K.J. Mecklenfeld
31. Big mouth & ugly girl, Joyce Carol Oates
32. Toamna decanei. Convorbiri cu Antoaneta Ralian, Radu Paraschivescu
33. Amintirile unei nonagenare, Antoaneta Ralian
34. Broderii, Marjane Satrapi check
35. Gustul, mirosul şi amintirea, Anamaria Smigelschi
36. Eu, motanul, Natsume Soseki check 2021
37. Beim Griechen, Alexandros Stefanidis
38. A fost un ștetl în Carpaţi, Claus Stephani check
39. Buch des Fluesterns, Varujan Vosganian (Cartea şoaptelor)
40. The Big Jewish Book for Jews: Everything You Need to Know to Be a Really Jewish Jew, Ellis Weiner, Barbara Davilman
41. Interesanţii, Meg Wolitzer
42. Scrisoare de dragoste în scriere cuneiformă, Tomas Zmeskal

Autori:
1. Woody Allen check 2017 (interviuri cu Stig Björkman)
2. Ingvar Ambjoersen
3. Aharon Appelfeld check 2018  (Badenheim 1939)
4. Paul Auster
5. Julian Barnes
6. Marius Chivu check 2019 (Trei săptămîni în Himalaya)
7. Siri Hustvedt check 2020 (Ein Sommer ohne Männer)
8. Wladimir Kaminer
9. Ephraim Kishon
10. Alexander McCall Smith check 2020 (primele 6 volume din ”44 Scotland Street”)
11. Herta Müller check 2018 (Regele se-nclină și ucide, în germană)
12. Amelie Nothomb
13. Georges Perec check 2020 (Quel petit vélo à guidon chromé au fond de la cour; Was für ein kleines Moped mit verchromter Lenkstange steht dort im Hof?)
14. Elif Shafak check 2017 (o carte nouă)
15. Meir Shalev check 2018 (Roman rusesc)
16. Galsan Tschinag (Mongolia)
17. Irvin D. Yalom check 2018  (Minciuni pe canapea, Privind soarele în față)

Antologii
Das Leben ist herzzerreissend, Ursula Koehler

Poezie
Iv Cel Naiv check (un volum, Versez)
Jacques Prevert (Paroles) check (alt volum, Histoires)

25 comments:

  1. Adica eu am de ani de zile cont pe Spotify si nu stiam ca sint si carti?

    ReplyDelete
  2. nici tu? atunci mă bucur că am scris treaba asta pe bloc. :) şi îi mulţumesc ăghen prietenei Tuba pentru schimbul de informaţii. :)

    ReplyDelete
  3. Pride and prejudice se citeste usor, mai ales in cazul fetelor, Trei intr-o barca - si mai usor. Pe drum, Sotron, Eu, motanul si Atonement sunt si pe lista mea de citit.

    ReplyDelete
  4. Paul Cătălin,
    mulţumesc că ai trecut pe aici şi sper să ai dreptate cu cititul uşor. La treaba cu fetele, cred că vrei să zici că subiectul ar putea fi vag plictisitor pentru băieţi? :)
    Mă bucur că avem cîteva titluri comune pe lista de lecturi. O studiez şi eu pe a ta mai în amănunt. :)

    ReplyDelete
  5. Teza o faci in franceza? :)))))

    Eu ii admir pe cei care-si fac lista. Baiii, numai sa scrii 42 de titluri si tot e ceva, dar sa le mai si cauti/citesti. Sigur ca e mai usor sa faci o lista daca ai deja cartile, dar eu nu sunt in stare sa citesc cu lista, imi place sa ma surprind pe mine insami cu ce cumpar si ce o sa citesc, asa cum ti-am povestit, intru sa iau o cafea si ies cu 5 carti sau intru in biblio si caut si caut...

    Si ca sa vezi surpriza, m-am apucat aseara sa citesc una din cele 5 (Karl Ove Knausgaard) si vad ca am luat vol.1 din 6 din seria Min kamp, fara sa bag de seama ca e o serie. Bine ca n-am luat naibii vol 4 sau 6, sa vezi atunci surpriza. :)
    Recomand 15, 26, 29 din lista ta. Le Clezio e unul din favoritii mei, mi-a placut TOT ce am citit de el.

    Ma intrebam daca am citit ceva de Herve Guibert, cred ca nu, dar mi-am amintit de unde mi-era cunoscut, de la "À l'ami qui ne m'a pas sauvé la vie". :) Poate citesc si eu ceva de el.
    Am chef de vorba...

    ReplyDelete
  6. Cora_,
    din fericire pentru tine :), lucrarea va fi în germană. :D

    A fost destul de uşor să fac lista, pentru că sînt cam la zi cu contul de pe goodreads şi am selectat informaţiile de acolo în general. Am scris întîi un document în word, pe care l-am copiat aici. :D
    Metoda ta de a alege cărţi e foarte faină, dar nu o pot practică, din cauza numărului deja imens de cărţi adunate şi necitite. :)
    Ce noroc pe tine că ai luat volumul 1! Am constat şi eu ieri că aveam două ediţii (cu titluri diferite) ale aceleiaşi cărţi de Ingvar Ambjørnsen, pe cea mai veche am pus-o separat s-o dau cuiva. :) Şi tot aşa am observat că am volumele 2 şi 4 dintr-o serie de el. Bună treabă. :D
    Mulţumesc pentru recomandări!
    Hihi, înţeleg aluzia cu Herve Guibert. :)) Cartea asta e o biografie, am citit chestii faine despre ea cînd mă documentam pentru lucrarea cu pricina (e posibil să te fi rugat să o cauţi la tine la bibliotecă :))) )

    Gata bluza? Nicio problemă, mă bucur cînd ai chef de vorbă! :*

    ReplyDelete
  7. Pff, eleganța ariciului...

    Eu nu-mi fac liste. Se va întîmpla ce se va întîmpla, oricum, n-are rost să-mi fac planuri.

    ReplyDelete
  8. LP,
    o am în două limbi. Să văd dacă să-i dau dreptate lui P., care nu a terminat-o. :D De altfel, o voi citi (dacă) în română probabil, dar pe goodreads o aveam trecută în germană.

    Tu oricum eşti o campioană. Eu sînt curioasă dacă vei reuşi să citeşte la fel de mult ca anul trecut, dat fiind că acum ai internet acasă. >:) :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Da, internetul ăsta, mare problemă. Deci probabil nu voi reuși. :D

      Eu sînt de acord cu P., deși nu e mare lucru s-o termini de citit. Are niște filozofisme dubioase pe la început, dar dup-aia e ciclit pur (bine, fără umor, că e, totuși, o carte franțuzească).

      Delete
    2. LP,
      vai, sînt de-a dreptul intrigată de ce scrii. :P E de ceva timp în bibliotecă, poate reuşesc s-o citesc anul ăsta. :>

      Delete
  9. De ce nu în franceza Muriel Barbéry?!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sushimitz,
      pentru că am cartea în germană şi în română. Nu văd de ce să mai fac rost de ea şi în franceză.

      Delete
  10. A, m-am lămurit între timp, căci ai binevoit să pui link către titlul în engleză. :D Am și eu cartea lui Canetti în bibliotecă, Limba eliberată (pardon, salvată :P).
    Am mai găsit o carte în comun, deși n-a intrat în poza mea - Speranţa: o tragedie, carte datorită căreia am și citit Jurnalul Annei Frank. Am zis că asta-i singura șansă de a citi Jurnalul, și până la urmă am reușit, deși tare m-am lălăit până m-am apucat de el.
    Şotron ar intra pe lista cărților dificile, dar în alt an. :)) Oricum, în ritmul tău de lectură, probabil vom ajunge să o citim împreună peste 2-3-4 ani. :P Ha, dar nu văd nicăieri Sefarad! A, sau se socotește la „începute”, probabil. Mai bine făceai și o listă cu cărțile pe care ar fi cazul să le termini anul acesta. :D
    A, gata, am găsit cartea pe care avem toate șansele să o citim anul acesta împreună: Broderii. :)) La mine ar fi o recitire, dar, nah, mă sacrific.
    Spor la lucrarea pentru facultate! Poate te ajută cartea nr. 17. :P

    ReplyDelete
  11. Ema,
    eu mereu binevoiesc să pun linkuri (mai puţin atunci cînd nu pun :D). O, încă o carte la comun. Necitită, ai ghes? :P :D
    Deci ai citit Jurnalul Annei Frank în pregătire pentru Speranţa: o tragedie? Hm. Eu am citit Jurnalul în frageda pruncie, deci e ca şi cum nu l-am citit. Hm.
    Vai vai vai, te iei de ritmul meu de lectură, ay. :P Putem citi împreună şi o carte uşurică după ce termini tu Orbitor. :D Sau Fraţii Karamazov (după ce termini adică). Dar mai vorbim.
    Sefarad este indeed pe lista de începute, nu am mai lungit degeaba postul. Dar se poate vedea pe goodreads. Iaca link:
    https://www.goodreads.com/review/list/4218620-vio?shelf=currently-reading
    :P Chiar am observat că după ce am mai început una ieri (poezii), mi-a dispărut una mai veche, la care nu mai citisem din 2011. Nu m-am supărat pe goodreads. :D De fapt, e tot acolo cartea, doar că nu chiar la currently reading.
    Cu Broderii sînt de acord. :D Apreciez sacrificiul. :D
    Cartea nr. 17 de asta a aterizat pe listă. Ar putea fi o garanţie pentru ea că va fi citită! :D:D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mda, cam așa e cu toate cărțile citite acum enșpe ani: sunt ca necitite, sunt ca noi! :))
      Da, nu știu de ce m-am încăpățânat eu să citesc Jurnalul, spunând că până nu fac asta nu citesc Speranța. De fapt am realizat că e singura șansă să citesc Jurnalul, dar până la urmă n-am regretat, a fost interesant. Sper să mă adun și să scriu despre el (și alte cinci cărți restante, ha).
      Ia vezi ce mai adaugi la „currently-reading”, că poate iar îți dispar din cărțile începute acum zece ani! :P Poate îmi tragi clapa și nu termini nici cartea pe care o vom citi împreună (oricare o fi aia)!
      Mda, simt deja nevoia de ceva foarte ușor după Orbitor. :D Ieri îmi venise s-o las baltă pe moment, pentru că am dat de niște pagini din care n-am înțeles nimic, dar bine că am perseverat, căci partea a doua e deocamdată super mișto. Nu s-a potrivit foarte bine lectura asta cu starea mea de spirit, dar ieșim noi două la liman. :))
      Cu Broderii a fost o glumă, probabil o vom termina în maxim o oră! Asta înseamnă trișat. :))

      Delete
    2. Tot mă enervează politica goodreads care nu îţi contorizează o carte recitită decît dacă faci nu ştiu ce scamatorii (uit mereu ce am de făcut. la numărul meu mic de cărţi citite, să nu pot adăuga una cînd recitesc este frustrant :D.)
      Eu nu mai am speranţe să scrii despre Trilogia NY, dar sper să scrii despre cartea cu pisici şi despre la ce se gîndesc posesorii de pisici. :))) Ok, şi Anne Frank.
      Abia aştept să citim împreună, ca să pot să-ţi trag clapa. :P:P
      Sînt curioasă dacă o să-ţi placă mai mult sau la fel de mult Orbitor ca şi Nostalgia. (Oare am folosit corect "ca şi"?)
      M-am uitat un pic în Broderii, mersi de pont! :D Uneori am nevoie să trişez discret. :D

      Delete
    3. Ha, și eu m-am lovit de chestia asta cu cărțile recitite pe Gr, dar am găsit o soluție - sper să o pot explica cum trebuie. De fapt sunt mai multe. Prima: intru în My books, caut cartea (după nume în altă limbă sau, cel mai bine, după un ISBN ce diferă de ISBN-ul cărții pe care am citit-o deja) în caseta din My books (nu din cea de sus, de bază), și de obicei cartea apare ca nefăcând parte din rafturile mele. O adaug la Want to read sau la alt raft.
      A doua: dacă ai setat ca citită cartea care are cele mai multe notări (cea care apare prima pe profilul autorului), poți da Switch to another edition, alegi o altă ediție a cărții și în felul ăsta poți trece din nou ediția de bază la Want to read/Currently reading.
      Nu mai știu care e a treia, dar primele două funcționează. Nu știu însă dacă ai înțeles din explicațiile mele. :))

      Delete
    4. Ema,
      mulţumesc pentru explicaţii. A doua metodă am înţeles-o mai bine, dar cînd am încercat să fac eu aşa, mi se pare că a dat cu virgulă. Desigur, e posibil să fi făcut eu ceva eronat. Mă rog, acum nu am nimic arzător de recitit, iar dacă data viitoare nu mă descurc, ştiu pe cine să întreb. Anul trecut am reuşit să fac o inginerie şi să apară că am citit de două ori Ciuma lui Camus, care e adevărat.

      Delete
    5. Poți să mai încerci cu cărțile recitite pe care nu ai reușit să le adaugi, până la urmă o să te prinzi care-s pașii. Mie prima metodă mi se pare cea mai eficientă, dar nu cred că am explicat-o eu foarte pe înțeles. Ideea e că nu poți adăuga fix aceeași carte (cu același ISBN) de două ori ca fiind citită, așa că trebuie să te mulțumești cu ediții diferite.

      Mai am (tot) 150 de pagini din Orbitor, deocamdată îmi place cel puțin la fel de mult ca Nostlagia - uneori mai mult, alteori mai puțin (asta când mă bagă în ceață și nu mai înțeleg nimic). :D

      Delete
  12. Ema,
    da' metoda 1 merge doar cînd vorbim de o carte super celebră. Dacă mă apuc să mai citesc Căsnicie, Dan Coman, slabe şanse să fie mai multe ediţii, poate doar dacă se traduce în vreo limbă străină. Dacă vorbim de Ciuma de Camus, alta e situaţia. :)

    Mă bucur că-ţi place Orbitor, tre' să zic că nu mă surprinde faptul ăsta. :D Şi eu mai am tot 15 pagini din A Long Way Down.

    ReplyDelete
  13. Nu m-am lămurit ce citești matale acum, de zici că se regăsește pe listă, pentru că ai ajuns la 13 cărți începute pe Goodreads! :P Cred că cea mai recentă e „Imaginea evreului în cultura română”, nu?
    Uite, ar fi o ocazie grozavă să termini în august cărțile românești deja începute - adică „Parohia” :P - și să începi altele din listă, că ai de unde alege („Gustul, mirosul şi amintirea”, „Toate bufnițele”, „Amintirile unei nonagenare”) și nu trebuie să te mai abați de la listă pentru a citi autori clasici! :D

    ReplyDelete
  14. Ema,
    îţi susurasem :D că citesc Everything is Illuminated. :> Despre cîte cărţi începute am pe gudridţ, o las pe LP să îmi atragă atenţia din cînd în cînd. :)
    Ar fi o ocazie excelentă ce zici tu, da' nu prea cred, că avem două rînduri de musafiri în august şi mai tre' să fac şi ceva pentru facultate.
    Eu nu zisesem la tine de autori clasici, ci de autori morţi. :)) E drept că ăia clasici sînt morţi, dar cei morţi nu sînt obligatoriu clasici. Aş vrea să recitesc Jurnalul lui Mihail Sebastian, pe cel al lui Jeni Acterian şi Trei dinţi din faţă de Marin Sorescu. Am văzut şi la tine pe blog discuţii despre Cel mai iubit dintre pămînteni, din nou un autor mort, poate şi clasic, da' nu la fel de clasic ca Slavici, ca să zic aşa. :)
    Sper să aibă succes luna mioritică, poate mă bag şi eu la anu', tura asta stau mai cuminte, aşa. :)
    Cînd încetează un autor a mai fi contemporan? :D Atunci cînd moare şi noi continuăm să fim în viaţă? :) După cum vezi, dacă ai nevoie de întrebări dificile, e de ajuns să scriu eu un comentariu şi gata, s-a rezolvat.
    Mă gîndeam la Sorin Stoica (născut în 1978 (!), decedat în 2006 sau înainte, http://www.romlit.ro/cel_mai_viu_dintre_scriitori )...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Adicătelea eu nu pot să-ți aduc aminte? :P Ai doar o persoană desemnată pentru treaba asta? :))
      Oh, așa e, nu știu cum de-am uitat de cartea lui Foer (dar cum de nu ai trecut-o la „currently-reading”? Sau limita pe Gr e de 13 cărți începute? :P :P)
      Înainte să începem o nouă dezbatere pe teme de-astea complicate și de mare finețe, eu zic să o continuăm pe cea începută deja (te aștept cu răspunsul, că m-ai lăsat în aer!). Normal, cei morți nu sunt automat și clasici (cum e săraca Antoaneta Ralian), dar nu înțeleg de ce te-ai hotărât tu să citești doar decedați, e o nouă clasificare în capul tău?
      Nu-s teoretician în ale literaturii, ca să trântesc o părere avizată, dar cred că o carte clasică (automat, și autorul ei devine „clasic”) e una care a trecut testul timpului și a străbătut mai multe generații, fiind citită și discutată în continuare (apreciată sau detestată, asta nu e relevant, pentru că oricum gusturile sunt împărțite; important e că nu a fost îngropată și uitată, iar asta îi atestă de obicei valoarea).
      Mai există termenul de „clasici contemporani” (am întâlnit chestia asta pe Gr), probabil cu referire la cărțile mai recente care au avut un succes uriaș - dacă vor deveni clasice cu acte în regulă, asta nu se poate ști decât după câteva generații.
      O să fie și la anul Luna literaturii mioritice, dar mai e un an până atunci! :))

      Delete
    2. Ema,
      vai, da' te rog, adu-mi aminte, dacă vrei tu neapărat! :)) LP mi se pare că mi-a zis pe 13 ianuarie că aveam 13 cărţi începute (probabil 11 sînt şi acum tot începute şi două sînt noi). Se amuza parcă de coincidenţa de 13 a lunii şi 13 cărţi.
      Nu sînt măritată cu gudridţ, uneori nu îl actualizez. :) Nu ştiu care e limita de cărţi începute şi nici nu intenţionez să aflu. :)))

      tu zici: "eu zic să o continuăm pe cea începută deja (te aștept cu răspunsul, că m-ai lăsat în aer!)."

      Habar nu am la ce te referi, am recitit pe acolo, sînt pierdută, help.

      Nu m-am hotărît să citesc "doar decedaţi", da' ce mişto sună "o nouă clasificare în capul meu"! :))) S-a întîmplat ca acele cărţi de care am scris că aş vrea să le recitesc să fie de autori din secolul XX care nu mai sînt. Acel "aş vrea" este aşa, aş vrea în general, nu neapărat luna asta. :)

      Foarte fain ai zis cu clasicii. Şi cu clasicii contemporani. Ce autor ar fi clasic contemporan? Elena Ferrante? :D

      Delete
  15. Multumim pentru sugestii! Am mai mult timp disponibil si mi-am propus sa citesc cateva carti din aceasta lista.

    ReplyDelete