Tuesday, October 25, 2011

Worms 2.1

Majoritatea fotografiilor din seria asta sînt făcute de P., nu prea mai ştiu cu exactitate care anume, dar, normal, alea mişcate, încadrate aiurea etc. sînt numai şi numai opera lui! :)) (glumesc, parţial)

Martinsgasse, de unde şi numele :P



aici începe Judengasse


O hartă a cartierului evreiesc de pe la 1780, din vitrina cafenelei Affenhaus


sinagoga veche:)


intrarea în Mikveh - datează din 1185 (am ales termenul englez, iaca)


 baia rituală (?)


 spatele sinagogii :>


poarta (?) lui Rashi


zidul de nord al oraşului (cred)


interiorul sinagogii - arcada din stînga dă în sinagoga femeilor, care pe vremuri era separată de cea a bărbaţilor printr-un perete.



Planul meu fusese să trecem prin cartierul evreiesc în drumul spre Rin şi voiam să ajungeam neapărat şi la cimitirul evreiesc (care se află în cu totul altă direcţie:) ) pe lumină. Aşa că am parcurs repejor Judengasse, din păcate, pentru că uel nu este mai nimic de văzut! Sînt cîteva (2? 3? 4? 5?)magazine/cafenele la începutul străzii, dar părea pustiu totul, un magazin de suveniruri care vindea pălării de Panama (da!?), o cafenea nu foarte îmbietoare (am citit chestii faine despre Affenhaus, nu mai ştiu unde - se organizează concerte şi nu mai ştiu ce:-)), bine, nici nu ăsta era scopul plimbării noastre.

Piaţa Sinagogii este micuţă, mă aşteptam la ceva mai mare, pe stînga cum vii dinspre Martinsgasse este o clădire cu o placă memorială - acolo a fost sinagoga Levy. Vizavi de ea este sinagoga de mai sus, dacă nu ar fi avut şi ea o placă memorială, nu mi-aş fi dat seama ce e. (Nu că mă pricep la sinagogi!, dar de obicei au măcar o stea a lui David la vedere (iaca, wikipedia în română e de acord cu mine.))

Poza de mai sus cu "spatele sinagogii" are într-adevăr o mică stea în vîrf, nu poza, sinagoga, văzută din unghiul respectiv.

Ce m-a mirat foarte foarte tare e că nu era nicio maşină de poliţie la vedere (şi nici nu prea avea unde să fie ascunsă). Îmi amintesc că am văzut poliţie în Marais în Paris, în Frankfurt este mereu şi cred că la fel în Köln. Deşi parcă mai nimerisem o sinagogă în Paris, undeva pe lîngă Opera Garnier, parcă nepăzită.

Am intrat în curte, pustiu. Ne-am învîrtit pe acolo, am coborît la Mikveh, am făcut turul, am ajuns la Casa lui Rashi/Muzeul Evreiesc/Arhivele oraşului. Am vrut să intrăm, dar nu eram hotărîţi, nu ştiam exact ce vrem să facem... am căutat un supermarket să luăm apă şi ne-am întors să vedem sinagoga şi pe dinăuntru. Muzeul a rămas pe data viitoare :(, în sinagogă iar n-a trebuit să spunem nimic nimănui, nu tu buletin, nu nimic. În sinagoga femeilor (cum spuneam, partea din stînga, nu se vede în imagine) sînt nişte plăcuţe cu victimele din Worms, cîteva sute. :-(

Formularea lasă de dorit, dar n-am alta : atmosfera în zona asta e unică, aş spune plăcută, dar mi-e teamă că exagerez. M-a întristat (ăsta e cuvîntul) că, dintr-o comunitate înfloritoare, astăzi mai locuiesc în oraş doar ceva peste 100 de evrei; cred că mi-ar fi plăcut să fie o băcănie ceva cu produse kosher acolo:), mi-am dat seama că lipseşte, poate intru eu în afaceri la un moment dat!
Mi-a plăcut totuşi (la plăcutul ăsta mă refeream mai înainte) că, după atîtea distrugeri şi atîţia morţi, măcar s-au străduit să reconstruiască ce-a mai putut fi reconstruit... Sinagoga e muzeu, dar se oficiază şi ceremonii religioase.

Am mai citit apoi în ghid că am ratat şi o aşa numită "Casa la soare", hm, de fapt se pare că am văzut-o şi P. a spus ceva că e casa comunităţii, eu l-am contrazis şi aşa a rămas. Hm.

Vreau neapărat să mai merg şi să vizitez muzeul. Şi să mă plimb cătinel pe Judengasse...

PS Nu cred că am scris pe blog despre asta, din septembrie m-am apucat - serios - de ebraică, adică merg la un curs în Frankfurt. Am avut două săptămîni de vacanţă, mîine am iar, abia aştept. O., toda! :>

(spre deosebire de - neserios -, cum mă apucasem în decembrie 2009, singură, şi-am abandonat repejor, pardon, postponed :))

LE am tot încercat să public postul ăsta aseară, nu a vrut deloc să meargă, l-am salvat în mail şi l-am copy/paste-at din nou, în drafts nu a vrut blogspotul să mi-l salveze de la o bucată încolo. Sper să meargă acum!!!

(din drafts: LE postarea continuă la mine în drafts, dar nu reuşesc s-o public, cred că s-a defectat blogspotul.)

2 comments:

  1. Pozele sunt formidabile, insinuarile pline de invidie...

    ReplyDelete
  2. mersi frumos, Dan, şi scuze că răspund aşa de tîrziu!
    eu mulţumesc pentru insinuările invidioase de fapt:))

    ReplyDelete